• Vyhľadávač

  • O stránke

    Táto stránka vám prináša informáce, ktoré sú pre vás dôležité....


  • Kategórie

  • Chodíte na preventívnu lekársku prehliadku?

  • Kalendár

    február 2012
    Po Ut St Št Pi So Ne
        mar »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    272829  
  • Najnovšie

  • Meta


Systém boja s poisťovacími podvodmi zostáva vo svojej podstate rovnaký a pozostáva  z  mnohých na seba vzájomne naviazaných neoddeliteľných úkonov a opatrení smerujúcich k odhaleniu, zdokumentovaniu a predchádzaniu poisťovacích podvodov v Allianz – SP. V tomto systéme má po včasnej indikácii podozrivých konaní nenahraditeľné miesto dôkladné došetrovanie podozrivých poistných udalostí, a to bez ohľadu na to, akým spôsobom sú nahlásené.

„V uplynulom období sme sa zaoberali najmä zdokonaľovaním šetriacej činnosti. Našou snahou bolo, aby sme prešetrením podozrivých okolností získali také nezvratné informácie a dôkazy, ktoré nám zabezpečia, aby sme dokázali s čo najväčšou istotou potvrdiť, ale aj vyvrátiť,  podozrenie z poisťovacieho podvodu. Snažili sme sa pracovať hlavne na kvalite našej šetriacej činnosti, a súčasne sme posilnili tím o ďalšieho špecialistu v stredoslovenskom regióne. Cieľom tejto snahy je, aby sme na základe našich rozhodnutí čo najviac postihli potenciálnych páchateľov poisťovacích podvodov a čo najmenej obťažovali poctivých klientov.“

Ako pomocný prostriedok šetrenia využívame aj simulačný softvér na vyhodnotenie technickej prijateľnosti priebehu dopravnej nehody, s ktorým pracujú naši odborníci. Naše snaženie je založené nielen na tom, aby sme nevyplácali poistné plnenia, ktoré sa pokúšajú od nás vylákať páchatelia na úkor iných klientov. Taktiež je naším cieľom aj korektné vyplácanie nárokovaných poistných plnení v prípadoch, kde je nárok nepochybný a zabezpečenie maximálnej spokojnosti našich poctivých klientov. Samozrejme, musím podotknúť, že spomínaný simulačný softvér nie je jediným dôkazom v prešetrovaných škodových udalostiach. Na správne rozhodnutie o tom, či v konkrétnom prípade ide skutočne o dôvodné podozrenie z podvodu alebo nie, je potrebné zhromaždiť aj iné dôkazy. Všetky dôkazy posudzujeme vždy komplexne a vo vzájomných súvislostiach,“ hovorí  Jaroslava Zemanová.

 

Po včasnej a správnej indikácii podozrivej škody v prvom rade vykoná poisťovňa opatrenia smerujúce k zamedzeniu vzniku škody alebo ďalšej škody pre spoločnosť. Všetky podozrivé skutočnosti dôsledne prešetríme. Po zhromaždení a posúdení dôkazného materiálu navrhneme spôsob ukončenia likvidácie predmetnej škodovej udalosti. V prípade, ak je dôvodné podozrenie zo spáchania trestného činu poisťovacieho podvodu a podarilo sa nám nazhromaždiť dostatok dôkazného materiálu, ktorý toto podozrenie preukazuje, podáme podnet na prešetrenie podozrenia zo spáchania poisťovacieho podvodu orgánom činným v trestnom konaní, tzv. trestné oznámenie. Pri vyšetrovaní uvedenej kauzy úzko spolupracujeme s týmito orgánmi. V poslednom období sme zaznamenali kvalitatívne zlepšenie činností orgánov činných v trestnom konaní, ako aj prísnejšie posudzovanie tejto trestnej činnosti zo strany súdov. V roku 2011 sme podali ďalších 14 trestných oznámení, pričom sme vo všetkých okrem jedného dosiahli minimálne začatie konania alebo aj vznesenie obvinenia.

Súčasne pracujeme na starších kauzách, podaných v predchádzajúcich obdobiach, ktoré nie sú ukončené. Zúčastňujeme sa aj konaní o podmienečné zastavenie trestného stíhania alebo rozhodnutí v tzv. mediačnom konaní. V minulom roku sme v dvoch starších kauzách dosiahli dokonca nepodmienečné tresty pre páchateľov – raz na 3 roky a raz na 6 mesiacov. “ hovorí Vojtech Kosík, vedúci skupiny špeciálnych činností v Allianz – Slovenskej poisťovni.

 

Zaujímavé prípady pokusov o podvod šetrené v roku 2011

Krádež vozidla

Poistený nahlásil krádež vozidla. Vozidlo mu malo byť odcudzené v Bratislave, na parkovisku pred nákupným centrom. Preverovaním sme zistili, že kľúče, ktoré od vozidla odovzdal poisťovni, neboli vyrobené výrobcom k jeho vozidlu a vozidlo bolo výrobcom vyexpedované na predaj do Austrálie, t.j. vozidlo malo mať podľa VIN tzv. pravostranné riadenie (volant na pravej strane).  Šetrením sme zistili, že vozidlo bolo poisťované s tzv. ľavostranným riadením a tiež, že toto vozidlo bolo v čase preverovania ponúkané na predaj výhradným predajcom v Austrálii ako nové. Z uvedeného je možné jednoznačne konštatovať, že vozidlo, ktoré bolo v našej poisťovni pri poisťovaní obhliadnuté, malo s najväčšou pravdepodobnosťou pozmenené identifikátory a pochádzalo z trestnej činnosti. Prípad bol na ďalšie šetrenie odovzdaný polícii.

Poškodenie vozidla

Poistený koncom roka 2011 nahlásil poškodenie svojho vozidla takým spôsobom, že pri jazde na mokrej vozovke sa nevenoval riadeniu, v zákrute vybehol z cesty a narazil do stromu. Predok vozidla bol poškodený do tej miery, že išlo o totálnu škodu. Náhradu spôsobenej škody si uplatnil zo svojho havarijného poistenia. Podrobným preskúmaním doloženej dokumentácie a šetrením na mieste vzniku škodovej udalosti sme zistili, že aj keď ku poškodeniu vozidla naozaj došlo v tom čase a na tom mieste, ako to poistený hlásil, na mieste vzniku škodovej udalosti ako aj na vozidle sa  nachádzajú stopy, ktoré nasvedčujú tomu, že nešlo o náhodnú udalosť, ale o úmyselné poškodenie vozidla nárazom do stromu.

Poistený sa takto snažil získať poistené plnenie, nakoľko mal na poškodené vozidlo uzatvorené aj doplnkové poistenie, tzv. poistenie finančnej straty.

V súčasnosti prebieha spracovanie výsledkov analýzy dopravnej nehody a podozrenie z podvodu bude postúpené na prešetrenie.

Zodpovednosť za škodu a povinné zmluvné poistenie

Poistený pri hlásení škody zo zodpovednosti za škodu na vozidle spôsobenú zamestnávateľovi uviedol, že sa snažil zabrániť zrážke s pred ním brzdiacim vozidlom a narazil pravou stranou služobného vozidla do zvodidiel. Na mieste vzniku škody sa naozaj nachádzali stopy po kontakte vozidla so zvodidlami. Simuláciou na špeciálnom softvéri sa preukázalo, že ku škode nemohlo dôjsť tak, ako uvádza poistený. Preverením ďalších škodových udalostí evidovaných v centrálnom registri škôd poisťovní sme zistili, že vozidlo zavinilo dopravnú nehodu a zrazilo sa s iným vozidlom, pričom narazilo do zadnej časti tohto vozidla. Vodič v snahe odôvodniť zamestnávateľovi inak vzniknutú škodu na vozidle využil údaje a miesto nehody z predchádzajúcej škody a snažil sa tak kompenzovať si to, čo mu zamestnávateľ zosobnil podľa Zákonníka práce.

Simulácia nám tak pomohla zamietnuť škodu, ktorú klient nahlásil nepravdivo.


Leave a Reply


*