Koľko vody a soli obličky potrebujú?

Svetový deň obličiek v tohtoročnej kampani vyzýva: „Odštartujte deň pohárom vody a ponúknite ho aj iným“, keďže dostatočný pitný režim je pre správnu funkciu obličiek nevyhnutný a pomáha ich chrániť pred poškodením. Pri nedostatku tekutín sa obličky snažia udržať čo najviac vody v organizme, no tým zároveň zadržiavajú toxické látky, ktoré by sa inak z tela vylúčili. Nedostatok vody tiež zhusťuje krv, čím sa zhoršuje prekrvenie a okysličenie orgánov.

Správny, dostatočný pitný režim však neznamená, že každý človek musí denne vypiť 3 či dokonca 5 litrov vody. Niekedy platí, že menej je viac a pri dopĺňaní tekutín treba brať ohľad na hmotnosť, vek, pohlavie, podnebie či teplotu vzduchu, ako aj zloženie jedálnička, zdravotný stav či fyzickú aktivitu. Podľa odporúčaní Európskeho úradu pre bezpečnosť potravín, ktorý zohľadňoval mierne európske podnebie a mierny stupeň fyzickej záťaže, by mal dospelý muž denne prijať asi 2,5 litra tekutín a žena asi 2 litre. Pritom by sme nemali zabúdať, že asi 20% potrebných tekutín prijmeme zo stravy.

Svetový deň obličiek v tohtoročnej kampani vyzýva: „Odštartujte deň pohárom vody a ponúknite ho aj iným“, keďže dostatočný pitný režim je pre správnu funkciu obličiek nevyhnutný a pomáha ich chrániť pred poškodením. Pri nedostatku tekutín sa obličky snažia udržať čo najviac vody v organizme, no tým zároveň zadržiavajú toxické látky, ktoré by sa inak z tela vylúčili. Nedostatok vody tiež zhusťuje krv, čím sa zhoršuje prekrvenie a okysličenie orgánov.

Správny, dostatočný pitný režim však neznamená, že každý človek musí denne vypiť 3 či dokonca 5 litrov vody. Niekedy platí, že menej je viac a pri dopĺňaní tekutín treba brať ohľad na hmotnosť, vek, pohlavie, podnebie či teplotu vzduchu, ako aj zloženie jedálnička, zdravotný stav či fyzickú aktivitu. Podľa odporúčaní Európskeho úradu pre bezpečnosť potravín, ktorý zohľadňoval mierne európske podnebie a mierny stupeň fyzickej záťaže, by mal dospelý muž denne prijať asi 2,5 litra tekutín a žena asi 2 litre. Pritom by sme nemali zabúdať, že asi 20% potrebných tekutín prijmeme zo stravy.

Pre ľudí, ktorí sú v honbe za zdravím a krásou pitím vody priam posadnutí, používajú odborníci názov „aquaholici“. Známou aquaholičkou bola v minulosti bežkyňa Kate Moriová, ktorá pri maratóne skolabovala, lebo pila tak prehnane veľa tekutín, že to u nej viedlo až k opuchu mozgu. Športovkyňa odvtedy robí osvetu, aby to ľudia s pitím vody nepreháňali.

Pacienti so zlyhávaním obličiek si musia príjem tekutín strážiť dôslednejšie, ako zdraví ľudia. Ak ešte obličky čiastočne fungujú a pacient ešte močí, môže denne prijať taký objem tekutín, ktorý sa rovná objemu moču za 24 hodín plus asi 600 ml, ktoré sa vylúčia inak ako močom, napríklad pri dýchaní, stolicou, či kožou. Ak už pacient nemočí vôbec, musí obmedziť príjem tekutín na také množstvo, ktoré dokáže vylúčiť inak, teda len okolo 500-600 ml denne. Ak človek prijme viac tekutín, ako je schopný vylúčiť, prebytočná voda sa v tele hromadí, čo sa môže prejaviť opuchmi, tekutina sa môže hromadiť v pľúcach či brušnej dutine a spôsobiť dýchacie, tráviace a pohybové ťažkosti, vysoký krvný tlak či zlyhanie srdca.

Aby obličky dokázali z organizmu odstraňovať prebytočnú vodu, potrebujú správny pomer sodíka a draslíka v tele. Strava s vysokým obsahom soli môže túto rovnováhu narušiť, čo spôsobí zníženie funkcie obličiek a odvádzanie menšieho množstva tekutín z tela, čo ďalej vedie k vzniku vysokého krvného tlaku. Ten zase zaťažuje obličky a vzniká bludný kruh, ktorý môže viesť až k vzniku obličkového zlyhania. Vysoký príjem soli zvyšuje množstvo bielkovín v moči, čo je hlavný rizikový faktor poklesu obličkových funkcií a teda aj vzniku obličkových i srdcovocievnych ochorení. Pribúda tiež stále viac dôkazov, že vysoký príjem soli môže urýchliť zhoršovanie obličkového ochorenia u ľudí, ktorí ním už trpia a okrem toho podporuje vznik obličkových kameňov. Preto by si mal každý, komu záleží na zdraví obličiek, svoj príjem soli strážiť. Podľa odborníkov by sme denne nemali prijať viac ako 5-6 gramov soli.

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.