• Vyhľadávač

  • O stránke

    Táto stránka vám prináša informáce, ktoré sú pre vás dôležité....


  • Instagram

    Please enter an Access Token on the Instagram Feed plugin Settings page.

  • Kategórie

  • Chodíte na preventívnu lekársku prehliadku?

  • Kalendár

    marec 2015
    Po Ut St Št Pi So Ne
    « feb   apr »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031  
  • Najnovšie

  • Meta


NahladHry sú dôležitou súčasťou ľudského života, keďže zastávajú významnú úlohu vo vývoji psychiky. „Mnohé historické pramene dokazujú, že hrami sa ľudia zabávali už veľmi dávno. A nielen to, v starovekom Ríme sa stali súčasťou výchovy a vzdelávania. Do pedagogickej sústavy ich zaradil samotný Ján Amos Komenský, ktorý sa im venoval aj vo svojich dielach,“ hovorí Jana Karásková zo spoločnosti Piatnik Praha, ktorá vyrába mnohé celosvetovo obľúbené spoločenské hry.

Detské hry a ich rozdelenie

Nemecká psychologička Charlotte Bühlerová rozdelila hry do troch kategórií. Do prvej patria tzv. funkcionálne hry, ktoré sa zakladajú na činnostiach spôsobujúcich dieťaťu radosť. Ďalšiu kategóriu tvoria hry fikcionálne (napríklad hra na lekára a chorého). Tie napomáhajú rozvoju intelektových funkcií v rámci spoločenskej činnosti. Posledná kategória zahŕňa konštrukčné hry, ktoré podporujú rozvoj jemnej motoriky, pozornosti, trpezlivosti a vytrvalosti. Dieťa v nich realizuje svoje momentálne nápady, ale aj vedomosti, schopnosti a zručnosti a zároveň si ich aj rozvíja.

Hry ako vzdelávací prostriedok

Zaradenie hier do výchovného a vzdelávacieho procesu môže výrazne pomôcť pri vysvetľovaní či upevňovaní učiva u detí. Podľa uznávaného slovenského psychológa Mirona Zelinu sú pre ľudskú motiváciu hnacím motorom city, ktoré zohrávajú významnú rolu práve v didaktickej hre. Didaktická hra má tiež výrazný vplyv na rozvoj poznávacích funkcií žiaka, ktorý tak získava zručnosti pri riešení rôznych problémových situácií. Dieťa je nútené rešpektovať pravidlá hry, čo podporuje jeho socializáciu. Má tak možnosť spoznať svoje vlastné schopnosti a porovnávať ich so schopnosťami svojich spolužiakov. Pre rozvoj detskej emocionalizácie majú osobitný význam súťažné hry. Na jednej strane je u detí potrebné maximálne nasadenie, na druhej strane je dôležité u nich pestovať zmysel pre „fair play“ s cieľom zvládnuť prehru či vyjadriť úctu k tomu, kto ich porazil.

Hra dokáže deti aktivizovať, udržať ich záujem či dosiahnuť u nich vyšší výkon. A to všetko sa deje u detí spontánne. Kolektívne hry ich spájajú, no zároveň poskytujú možnosť vyniknúť a prebúdzajú v nich sociálne cítenie. „Zásadou hry je dodržiavať jej pravidlá, hrať čestne, naučiť sa prijímať porážky i víťazstvá. Kto sa tomu naučí v hre, ľahko to potom dokáže i v živote,“ dopĺňa Jana Karásková.

 


Leave a Reply


*