Mýty o tukoch

JogurtNízkotučné jogurty, nízkotučné mlieko a ďalšie nízkotučné potraviny. Potravinám, ktoré sa chvália 0 % obsahom tuku, by ste sa mali skôr vyhýbať. Tuk naše telo jednoznačne potrebuje, či už ako zdroj energie, termoregulátor, stavebný prvok buniek, zdroj esenciálnych mastných kyselín, tuk tiež umožňuje vstrebávanie vitamínov rozpustných v tukoch, syntézu niektorých hormónov, ovplyvňuje aj rast a vývoj organizmu, udržuje zdravú pleť a vlasy, je nepostrádateľný pre tvorbu hormónov, ako aj pre fungovanie nervovej sústavy. Optimálny príjem tukov by mal tvoriť 30 % celkového príjmu energie a nemal by klesnúť pod 20 % celkového energetického príjmu. Nie je však tuk ako tuk.

Jeden z najzdravších zdrojov tuku s vysokým obsahom mononenasýtených mastných kyselín (omega-9, kyselina olejová), ktorý odporúčajú bez výnimky všetci experti na výživu, je olivový olej. Omega-9 mastné kyseliny sa nachádzajú aj v orechoch, v rastlinných semenách alebo v avokáde. Bohatým zdrojom polynenasýtených mastných kyselín sú napríklad slnečnicový, sójový alebo repkový olej. Pre podporu a zvýšenie príjmu omega-3 mastných kyselín sa ako lepšia voľba javí repkový olej, ktorý obsahuje až 10 % omega-3 mastných kyselín (kyselina alfa linolénová). Slnečnicový alebo sójový olej obsahujú viac omega-6 mastných kyselín (kyselina linoleová). Pokiaľ však niekto s obľubou používa kuchyni slnečnicový olej, nemusí sa svojho obľúbeného tuku vzdať, mal by však jednotlivé druhy olejov (olivový, repkový, slnečnicový) striedať.

Nezabudnite na ryby, ako ideálny živočíšny zdroj omega-3 viacnenasýtených mastných kyselín. Omega-3 mastné kyseliny z rybieho oleja (kyselina eikozapentaénová – EPA a kyselina dokozahexaénová – DHA) patria medzi esenciálne tuky, ktoré si naše telo nevie vytvoriť. Najobávanejšie a zatracované nasýtené tuky sú na tej dobrej strane barikády – známa bravčová masť, maslo a tiež čoraz viac vychvaľovaný kokosový olej.

LazacLosos – zdroj omega 3 mastných kyselín

Často diskutovanou témou je konzumácia lososa a jeho vplyv na ľudský organizmus. Napriek tomu, že odborníci na výživu ho odporúčajú na konzumáciu, existujú významné rozdiely. Losos chovaný na farme nie je taký istý ako losos žijúci vo voľnej prírode. Voľne žijúci losos má vysoký obsah omega-3 mastných kyselín. Zdrojom jeho obživy je zooplanktón (kôrovce), ktorý mu poskytuje dôležitú zložku – astaxantín. Je to prírodný karotenoid dodávajúci lososovi červenú farbu. Losos chovaný na farme sa však s kôrovcami nikdy nestretol, pretože je kŕmený väčšinou obilninami. Môžeme to prirovnať levovi odchovanému na sušienkach. Farmový losos obsahuje omega-3 mastné kyseliny len v minimálnom množstve. Je teda veľký rozdiel, či konzumujeme lososa voľne žijúceho alebo farmového. Rovnako môžeme dať ako príklad vegetariánov alebo konzumentov mäsa. Je rozdiel, či sa vegetarián stravuje sladkým pečivom a bielou ryžou, alebo či konzumuje aj zeleninu, ovocie, vajíčka a celozrnné obilniny. Tak isto je to aj s konzumentmi mäsa. Môžeme ich rozdeliť na tých, ktorí konzumujú napríklad výlučne párok v rožku, navyše bez zeleniny a ovocia, a tých, ktorí konzumujú rôzne druhy mäsa v kombinácii so zeleninou, ovocím a ďalšími nutrične bohatými a zdravými zložkami stravy.

Vajce – vitamíny a cholesterol

Vajce je štandardom pre všetky ostatné potraviny z hľadiska obsahu bielkovín. Je skvelým zdrojom vitamínu K, selénu, vitamínu B12 a cholínu, živiny potrebnej pre všetky bunkové membrány. Vajcia obsahujú karotenoidy, luteín a zeaxantín, živiny chrániacu oči. Vajcia však zhoršujú zdravotný stav pri ochoreniach žlčníka, preto by sa im mali vyhýbať ľudia s problémami so žlčníkom. Vaječný žĺtok je výdatným zdrojom cholesterolu. Preto bola konzumácia vajec veľmi diskutovanou a kontroverznou témou.

Cholesterol je asi najviac nepochopená molekula na svete. Cholesterol sám o sebe nepredstavuje zdravotné riziko. Naopak, je životne dôležitý pre mnohé nevyhnutné funkcie a procesy prebiehajúce v ľudskom tele,“ hovorí MUDr. Peter Minárik, odborník na zdravú výživu. Prevažná väčšina cholesterolu sa tvorí v pečeni. Ak sa skonzumuje viac cholesterolu, pečeň ho menej vyprodukuje. „Naopak, ak sa skonzumuje v menšom množstve, pečeň ho vyprodukuje viac, pretože je veľmi potrebný. Bez cholesterolu by však človek zahynul.“

 

 

Sacharidy

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.