V lete treba zvýšiť konzumáciu ovocia a zeleniny

Ovocie a zelenina je veľmi dôležitáZelenina a ovocie by mali byť v našej strave samozrejmosťou. Sú bohatým zdrojom vitamínov a minerálnych látok. V letnom období môžu byť veľmi vhodným doplnkom pitného režimu. Osvieženie nám poskytne ovocie a zelenina s vysokým obsahom vody, ako napríklad cukrový melón alebo uhorka.

V lete odporúčam zvýšiť konzumáciu ovocia a zeleniny, ktoré nám môžu v plnom rozsahu poskytnúť vitamíny a minerálne látky v potrebnom množstve a zároveň spestriť príjem tekutín. Mali by sme využiť najmä čerstvé ovocie a čerstvú zeleninu mierneho pásma z okolitých regiónov,“ odporúča MUDr. P. Minárik.

Na zdravotný aspekt ovocia a zeleniny poukazujú aj vedecké výskumy preukazujúce na ich protirakovinové účinky. Hlúbová zelenina je tvorená širokou paletou plodín, ako napr. brokolica, karfiol, kel, kapusta  alebo kaleráb. Táto zelenina je bohatá na diindolylmetán, sulforafán a stopový prvok selén. Je dôležité tieto druhy zeleniny neprevariť, aby si zachovali čo najviac účinných látok. Žutie a následné trávenie surovej alebo len tepelne šetrne upravenej zeleniny uvoľňuje tieto látky do tela.

Každým rokom sa dozvedáme viac o zdravotných benefitoch bobuľového ovocia, najmä čučoriedok, malín alebo brusníc. Vyznačujú sa vysokým obsahom antioxidantov. Ak vás prepadne chuť na sladké, tak namiesto koláčikov siahnite po šťavnatom drobnom ovocí. Vitamín C v mnohých druhoch citrusov, zeleniny alebo v brokolici zabraňuje malígnej transformácií buniek spôsobenej dusíkatými zlúčeninami, ktoré sú často aditívom pri konzervovaní mäsových výrobkov a uvoľňujú sa pri ich tepelnej úprave.

Zdraviu prospešná je nielen pevná strava ale aj niektoré nápoje. Víno s jeho vysokou koncentráciou resvetralolu obsiahnutému v šupke hrozna má pozitívny vplyv na prevenciu rakoviny a zdravie kardiovaskulárneho systému. Samozrejme v rozumnom, čo znamená v malom množstve. Často opomínanými zdraviu prospešnými potravinami sú aj koreniny. Kurkuma v karí korení obsahuje aktívnu látku kurkumín, ktorý v sebe spája protizápalové a antioxidačné účinky. Ochutenie kuracieho mäsa alebo iných pokrmov karí korením je jednoduchým spôsobom, ako kurkumu zaradiť do vášho jedálnička.

Pohybová a telesná aktivita – samozrejmá súčasť života

Pohybová a telesná aktivita patrí medzi ovplyvniteľné faktory životného štýlu, je to tzv. „lifestyle“ faktor. Záleží na každom z nás, či bude praktizovať sedavý spôsob života a zvyšovať tak svoje riziko predčasnej chorobnosti, alebo bude viesť aktívny život a pravidelne aplikovať vhodné formy pohybovej aktivity, či už rutinnej – každodennej, rekreačnej, alebo cielenej športovej činnosti s vyššou intenzitou a častejšou frekvenciou. Rakovina zďaleka nie je jediným závažným ochorením, pri ktorom pôsobí pohybová aktivita ako prevencia a naopak sedavý život ako riziko. Primerane intenzívny a pravidelne aplikovaný častý pohyb chráni aj proti obezite, cukrovke, vysokému krvnému tlaku, srdcovému infarktu a mozgovej porážke. Najnovším „hitom“ odborných medicínskych spoločností je propagácia primeranej telesnej a pohybovej aktivity na pracoviskách, predovšetkým pre ľudí so sedavým zamestnaním.

V žiadnom prípade sa netreba spoliehať výlučne na „banálne“ formy fyzickej aktivity, ale treba byť aktívny a cielene ich dopĺňať. K zvýšeniu fyzickej aktivity môže poslúžiť ktorákoľvek cieľavedomá činnosť kostrových svalov, a to aj na pracovisku počas krátkej prestávky,“ vysvetľuje MUDr. P. Minárik.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.