• Vyhľadávač

  • O stránke

    Táto stránka vám prináša informáce, ktoré sú pre vás dôležité....


  • Instagram

    Please enter an Access Token on the Instagram Feed plugin Settings page.

  • Kategórie

  • Chodíte na preventívnu lekársku prehliadku?

  • Kalendár

    január 2019
    Po Ut St Št Pi So Ne
    « dec   feb »
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    28293031  
  • Najnovšie

  • Meta


Problémy onkologických pacientov sa pri boji s ochorením nekončia. Často zápasia s ďalšími sociálno-právnymi problémami, ktoré nevedia vyriešiť alebo o nich nemajú dostatočné informácie. Bezplatná poradňa pre onkologických pacientov významne pomáha v sociálno-právnych otázkach, prináša odpovede na problémy a poskytuje ďalšie smerovanie v riešení pacientskych otázok, ktoré sa netýkajú liečby, a teda na ktoré je aj medicína prikrátka.

Myšlienka založenia poradne a jej ciele

Bezplatná sociálno-právna poradňa je unikátnym projektom, spoločnosti TEVA, ktorého cieľom je vzbudiť u pacientov a ich rodinných príslušníkov záujem o komunikáciu s odborníkom v oblastiach, kde lekárske kompetencie končia. Hlavnou myšlienkou založenia kontinuálne aktualizovanej webovej stránky www.sopo.sk, bolo odbremenenie lekárov onkologických pacientov, ktorí nemajú dostatočné informácie týkajúce sa sociálno-právnej pomoci a sú nimi veľmi často konfrontovaní samotnými pacientmi. Lekár nemá nahrádzať poradcu v sociálno-právnej pomoci – je špecializovaným odborníkom pre liečbu onkologických ochorení.

Ďalším z cieľov vytvorenia tejto poradne bolo poskytnutie rozšírenej formy pomoci pre už existujúce poradne, ktoré mnohé zo združení zoskupujúcich onkologických pacientov už zabezpečuje. Projekt SOPO nemá tendenciu nahrádzať žiadne existujúce poradne, ale jeho cieľom je byť spájacím prvkom na miestach, kde absentujú informácie potrebné pre úspešné vyriešenie vzniknutých problémov, najmä v spomínanej sociálno-právnej oblasti.

Ako bezplatná poradňa funguje?

Samotná webová stránka www.sopo.sk je priebežne aktualizovaná nielen otázkami pacientov, ale aj zmenami v zákonoch. Najväčšou výhodou stránky je, že je určená pre všetky onkologické diagnózy a nie je špecifikovaná na konkrétne oblasti ochorení. Aby sa pacienti mohli s online poradňou spojiť, dostanú od samotných lekárov edukačnú brožúru a kartičku s unikátnym kódom, vďaka ktorému sa budú môcť na stránke prihlásiť a napísať svoj problém.

Pre starších alebo menej on-line zdatných pacientov sú pripravené korešpondenčné lístky s ofrankovanou obálkou. Sociálno-právny poradca následne odpovedá na otázky do piatich pracovných dní, v prípade využitia otázky poštou, zašle odpoveď v zalepenej obálke. K dispozícii je aj konzultačná telefónna linka poradne, na ktorú sa môžu pacienti obrátiť v pracovných dňoch vo vyhradených hodinách.

Internetová stránka ďalej poskytuje aj formuláre žiadostí či vzory odvolaní. Pacient sa v jednotlivých sekciách dozvie na čo má nárok a ako si ho uplatniť.

Najčastejšie problémy onkologických pacientov

Onkologické ochorenia a následná terapia, nie sú jediným problémom, s ktorými pacienti denne zápasia. Narážajú na rôzne sociálno-právne problémy, ku ktorým nepoznajú riešenia a nemajú o nich dostatočné informácie. Web online poradne rozdelený na tematické okruhy: invalidita a invalidný dôchodok, ťažké zdravotné postihnutie, sociálne služby, pracovné vzťahy, hmotná núdza, kúpeľná liečba. V tejto sekcii nájdu návštevníci webu odpovede na pacientske otázky, ktoré sa vyskytujú najčastejšie.

Všeobecne v oblasti invalidity pacientom často nie je jasné, či majú na základ ochorenia nárok na invalidný dôchodok, ako oň majú požiadať, ako sa odvolať proti rozhodnutiu Sociálnej poisťovne, respektíve ako požiadať o zvýšenie invalidného dôchodku. Sociálno-právny poradca rieši problémy pacientov v oblasti žiadostí o príspevok pre ťažko zdravotne postihnutých, poskytuje návod ako požiadať o parkovací preukaz, či radí pacientom v otázke odvolania proti rozhodnutiu úradov.

Prečo inkontinentnému pacientovi nemôžu schváliť pobyt v kúpeľoch? Pretože podľa zákona je inkontinencia jednou z tzv. všeobecných kontraindikácií kúpeľnej starostlivosti, t. j. stavov, pri ktorých kúpeľná liečba nemôže byť navrhnutá. Ak by lekár takémuto pacientovi návrh vypísal a poisťovňa by ho schválila, došlo by k porušeniu zákona.

Akým spôsobom je možné vybaviť príspevok na chránenú dielňu? Príspevok na zriadenie chránenej dielne sa vybavuje na úrade práce, sociálnych vecí a rodiny. Chránená dielňa je pracovisko, ktoré spĺňa dve podmienky – sú v ňom zriadené aspoň dve pracovné miesta pre ľudí so zdravotným postihnutím a zdravotne postihnutí predstavujú aspoň polovicu z celkového počtu zamestnancov. Na poskytnutie príspevku na zriadenie chránenej dielne je ešte potrebné, aby zdravotne postihnutí zamestnanci boli predtým aspoň mesiac vedení v evidencii nezamestnaných.

Umiestnenie do zariadenia sociálnych služieb či opatrovateľské služby sú ďalšou oblasťou, ktorá trápi pacientov a ich rodiny. Pacienti napríklad nevedia, že bezodkladné umiestnenie v zariadení sociálnych služieb je možné len vtedy, ak je život alebo zdravie osoby vážne ohrozené, ak nemá zabezpečené nevyhnutné podmienky na uspokojovanie základných životných potrieb alebo ak osoba odkázaná na pomoc inej osoby skončila pobyt v zariadení a nemá zabezpečené podmienky na bývanie v prirodzenom prostredí. Za vážne ohrozenie života alebo zdravia sa považuje najmä to, ak je človek ohrozený správaním inej osoby alebo je odkázaný na pomoc inej osoby a nemá žiadnu blízku osobu (manžela, manželku, dieťa, rodiča),

ktorá by sa oňho mohla postarať.

Pracovné vzťahy sú ďalšou oblasťou, ktorá trápi pacientov najčastejšie. Mnohí z nich nedokážu z invalidného dôchodku vyžiť, avšak kvôli ochoreniu sa nemôžu zamestnať. Riešia problémy s ukončením pracovných pomerov, ale aj so zriadením chránenej dielne.


Leave a Reply


*