• Vyhľadávač

  • O stránke

    Táto stránka vám prináša informáce, ktoré sú pre vás dôležité....


  • Instagram

    Please enter an Access Token on the Instagram Feed plugin Settings page.

  • Kategórie

  • Chodíte na preventívnu lekársku prehliadku?

  • Kalendár

    február 2020
    Po Ut St Št Pi So Ne
    « jan    
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    242526272829  
  • Najnovšie

  • Meta


O kolagéne sa najčastejšie hovorí v súvislosti s pokožkou, vlasmi či nechtami. A hoci by sa nám mohlo zdať, že s jeho úbytkom majú problém len ženy, ktoré sa boja starnutia či vrcholoví športovci, opak je pravdou. Postupný úbytok kolagénu sa týka každého z nás a s jeho dopĺňaním by sme mali začať skôr, ako dovŕšime 30-tku. Vybrať si z množstva dostupných druhov však môže byť celkom náročná úloha. Čo by ste si mali všímať a ako sa v tom vyznať? Opýtali sme sa skúsených odborníkov na zdravú výživu.

Starnutím kolagén strácame

Kolagén je bielkovina, ktorá patrí k základným stavebným prvkom organizmu. Zatiaľ je v ľudskom tele známych minimálne 27 rôznych druhov kolagénu, pričom až 90 % z neho tvorí kolagén typu I. Ten sa nachádza v koži, kostiach, šľachách, ale aj v cievach, črevách a iných vnútorných orgánoch. Hoci si naše telo kolagén vytvára prirodzene, s pribúdajúcim vekom a nesprávnym životným štýlom sa jeho tvorba výrazne znižuje. Vidieť to môžeme nielen na suchých vlasoch, ale hlavne na pokožke, ktorá starne, stráca svoju mladícku elasticitu, pevnosť a aj sviežosť a zhoršuje sa celulitída. S úbytkom kolagénu sa znižuje pružnosť našich svalov a neskôr nastupujú aj problémy s chrupavkami a kĺbmi. Ak nechceme dosiahnuť tento stav, o svoje telo by sme sa mali začať starať ešte predtým, ako prekročíme prah 30-tky. Prečo?

Začnite, kým nie je neskoro

Medzi dvadsiatym a tridsiatym rokom života začína koža ročne strácať približne 1 % kolagénu. Práve v tomto období zvykneme držať rôzne diéty a skúšame meniť svoje stravovacie návyky v snahe priblížiť sa svojim vysnívaným telesným krivkám. Ako potvrdzuje odborník, dostatočný a pravidelný prísun kolagénu je pri zmene hmotnosti mimoriadne dôležitý. „Na užívanie kolagénu by sme nemali zabúdať, ak sa práve snažíme schudnúť či naopak, pribrať na váhe. Hoci si to ani neuvedomujeme, v oboch situáciách je totiž namáhaná aj naša koža. Pravidelným užívaním kolagénu zlepšíme jej elasticitu, zmiernime prejavy celulitídy a strií. Zlepší sa pohyblivosť a celkový stav namáhaných kĺbov. Celý pohybový aparát, vrátane svalov, je vďaka kolagénu viac vyživovaný a pružnejší. Ešte lepšie výsledky však dosiahnete, keď budete myslieť aj na pravidelné cvičenia a ustrážite si pitný režim. A ak čistá voda nie je váš najlepší kamarát, siahnuť môžete po kolagénoch s príchuťami jahody alebo pomaranča,“ radí Jíří Skála, špecialista na zdravý životný štýl.

Kolagén môžeme telu aj dodať. Ktorý je ten najlepší?

Kým v minulosti ľudia stavili na domácu huspeninu, dnes hľadajú aj inú rýchlejšiu formu kolagénu. Na trhu je dostupných viacero kolagénových výživových doplnkov, ktorými môžeme telu túto vzácnu bielkovinu dodať. Vybrať si môžeme z bravčových, hovädzích, rybacích a rôznych iných druhov. Otázkou však je, ktorý je ten najlepší a najúčinnejší? „Zo svojich skúseností odporúčam užívať najmä rybací kolagén. Morský kolagén je zložený z kolagénu typu I, teda toho, ktorý naše telo potrebuje najviac. Zo všetkých druhov kolagénov sa práve rybací najrýchlejšie rozpúšťa, a tým aj najúčinnejšie vstrebáva,“ odporúča výživový poradca Jíří Skála.

Výber rybacieho kolagénu potvrdzuje aj Martina Dvořáková, odborníčka na stravovanie a ketodiétu. „Kvalitne vyrobený rybací kolagén sa vstrebáva 1,5-krát rýchlejšie ako bravčový či hovädzí. Navyše, paradoxne aj keď je rybací, nemá žiadnu výraznú chuť či vôňu. Pri kolagéne je však dôležité pozerať sa nielen na jeho druh, ale aj pôvod. Napríklad, pri spomínanom rybacom kolagéne určite odporúčam siahnuť radšej po takom, ktorý neobsahuje žiadne geneticky modifikované ingrediencie a je vyrobený z kvalitných a zdravých rýb žijúcich v čistých vodách severného Atlantiku. Veľkým plusom je, ak kolagén obsahuje aj kyselinu hyalurónovú, ktorá zlepšuje hydratáciu kože,” radí Dvořáková.

Trik, ktorý funguje

Najúčinnejšie si kolagén doplníme v tekutej forme. Môžeme si ho rozmiešať vo vode, jogurte alebo proteínovej kaši. To nám však ani zďaleka nemusí zaručiť očakávané účinky. „Na to, aby kolagén pracoval vo váš prospech, potrebujete telu dodať aj dostatočnú dennú dávku vitamínu C. Práve vďaka nemu sa kolagén stane ľahko vstrebateľným, stráviteľným, a bude tak môcť vášmu telu aj reálne pomôcť,“ vysvetľuje Dvořáková.

Zdroj foto a informácií: KetoDiet

 

 

 


Leave a Reply


*