V lete treba zvýšiť konzumáciu ovocia a zeleniny

Ovocie a zelenina je veľmi dôležitáZelenina a ovocie by mali byť v našej strave samozrejmosťou. Sú bohatým zdrojom vitamínov a minerálnych látok. V letnom období môžu byť veľmi vhodným doplnkom pitného režimu. Osvieženie nám poskytne ovocie a zelenina s vysokým obsahom vody, ako napríklad cukrový melón alebo uhorka.

V lete odporúčam zvýšiť konzumáciu ovocia a zeleniny, ktoré nám môžu v plnom rozsahu poskytnúť vitamíny a minerálne látky v potrebnom množstve a zároveň spestriť príjem tekutín. Mali by sme využiť najmä čerstvé ovocie a čerstvú zeleninu mierneho pásma z okolitých regiónov,“ odporúča MUDr. P. Minárik.

Na zdravotný aspekt ovocia a zeleniny poukazujú aj vedecké výskumy preukazujúce na ich protirakovinové účinky. Hlúbová zelenina je tvorená širokou paletou plodín, ako napr. brokolica, karfiol, kel, kapusta  alebo kaleráb. Táto zelenina je bohatá na diindolylmetán, sulforafán a stopový prvok selén. Je dôležité tieto druhy zeleniny neprevariť, aby si zachovali čo najviac účinných látok. Žutie a následné trávenie surovej alebo len tepelne šetrne upravenej zeleniny uvoľňuje tieto látky do tela. Pokračovať v čítaní „V lete treba zvýšiť konzumáciu ovocia a zeleniny“

Prečo je dôležitá vláknina?

Vláknina (sacharidy), najmä však rozpustná, môže znižovať hladinu cholesterolu v krvi a spomaľovať vstrebávanie cukru, čo je dôležité napríklad pre ľudí s ochorením diabetes. Jedlo bohaté na vlákninu je prospešné pri chudnutí. Potraviny bohaté na vlákninu si všeobecne vyžadujú dlhší čas na prežúvanie, preto ľudské telo má možnosť si dostatočne uvedomiť, že už nie sme hladní a preto máme nižšiu šancu sa prejedať. Strava bohatá na vlákninu nás zasýti na dlhší čas. Potrava s vysokým obsahom vlákniny má zároveň väčší objem a menšiu energetickú hodnotu. Všetky podstatné informácie sa pritom spotrebitelia môžu dozvedieť z označenia potravín. Pri komunikácii so spotrebiteľom sa však často opomína, že najdôležitejším faktorom je vždy vyvážený príjem a výdaj energie, bez ktorého si nikto neudrží svoju stabilnú hmotnosť. Potravín, o ktorých má verejnosť skreslené alebo nepravdivé informácie, je viacero.

Mýty o tukoch

JogurtNízkotučné jogurty, nízkotučné mlieko a ďalšie nízkotučné potraviny. Potravinám, ktoré sa chvália 0 % obsahom tuku, by ste sa mali skôr vyhýbať. Tuk naše telo jednoznačne potrebuje, či už ako zdroj energie, termoregulátor, stavebný prvok buniek, zdroj esenciálnych mastných kyselín, tuk tiež umožňuje vstrebávanie vitamínov rozpustných v tukoch, syntézu niektorých hormónov, ovplyvňuje aj rast a vývoj organizmu, udržuje zdravú pleť a vlasy, je nepostrádateľný pre tvorbu hormónov, ako aj pre fungovanie nervovej sústavy. Optimálny príjem tukov by mal tvoriť 30 % celkového príjmu energie a nemal by klesnúť pod 20 % celkového energetického príjmu. Nie je však tuk ako tuk.

Jeden z najzdravších zdrojov tuku s vysokým obsahom mononenasýtených mastných kyselín (omega-9, kyselina olejová), ktorý odporúčajú bez výnimky všetci experti na výživu, je olivový olej. Omega-9 mastné kyseliny sa nachádzajú aj v orechoch, v rastlinných semenách alebo v avokáde. Bohatým zdrojom polynenasýtených mastných kyselín sú napríklad slnečnicový, sójový alebo repkový olej. Pre podporu a zvýšenie príjmu omega-3 mastných kyselín sa ako lepšia voľba javí repkový olej, ktorý obsahuje až 10 % omega-3 mastných kyselín (kyselina alfa linolénová). Slnečnicový alebo sójový olej obsahujú viac omega-6 mastných kyselín (kyselina linoleová). Pokiaľ však niekto s obľubou používa kuchyni slnečnicový olej, nemusí sa svojho obľúbeného tuku vzdať, mal by však jednotlivé druhy olejov (olivový, repkový, slnečnicový) striedať. Pokračovať v čítaní „Mýty o tukoch“

Mýty a fakty o potravinách. Vyznajte sa v potravinách aj v lete!

Dr. Peter Minárik - www.modernysvet.skAké vitamíny sa skrývajú v potravinách a nemali by chýbať v našom dennom jedálničku? Ovocie a zelenina alebo vitamíny z lekárne? Letné grilovanie áno alebo nie? Ako v lete nakupovať potraviny? Potravinárska komora Slovenska (PKS) v spolupráci s odborníkom na zdravú výživu MUDr. Petrom Minárikom sa zamerali na mýty o potravinách a stravovaní s cieľom poskytnúť spotrebiteľom užitočné informácie.

Správna výživa je základ pre zachovanie zdravia, telesnej kondície a duševných schopností. Rôzne inzeráty a reklamy propagujúce programy na chudnutie však presviedčajú o tom, že môžete jesť, čo chcete, že nemusíte cvičiť a napriek tomu schudnete. Samozrejme, že mnohí spotrebitelia týmto reklamám uveria.

Ako sa teda vyznať v problematike zdravého stravovania? Máte kupovať biopotraviny? Sú primárnou príčinou rakoviny chemické látky pochádzajúce z okolitého prostredia, alebo je zdravie jedinca predurčené génmi, ktoré zdedil po rodičoch? Naozaj po sacharidoch priberáte? Mali by ste sledovať množstvo tukov v potrave, alebo len množstvo nasýtených tukov a množstvo tzv. trans tukov? Mali by ste jesť aj vitamíny? Ktoré vitamíny telo potrebuje? Kupujete potraviny obohatené vlákninou? A viete vôbec, čo sa skrýva pod pojmami fortifikované potraviny alebo funkčné potraviny? Mali by ste jesť ryby? Aké veľké porcie a ako často Pokračovať v čítaní „Mýty a fakty o potravinách. Vyznajte sa v potravinách aj v lete!“